Jom Reset Minda

Jom tukarkan perkara-perkara negatif dalam fikiran, tingkah laku dan pertuturan kita kepada yang positif. Perkara - perkara positif akan menjadikan kita kuat dan berjaya di dunia dan akhirat.

Isnin, 22 April 2013

Aku dan Kisahku


Assalamualaikum kepada semua pembaca,

Hari ni saya rasa terpanggil untuk berkongsi cerita dengan rakan-rakan pembaca semua. Kalau nak ikutkan saya ni baru sangat lagi berkecimpung dalam dunia PLHIV ni. Kalau nak dibandingkan dengan ramai lagi kawan-kawan saya yang dah bertahun-tahun berkecimpung dalam dunia PLHIV ni, siapa lah saya ni yang baru setahun memegang title Mr. PLHIV. Tapi bagi saya, dengan berkongsi pengalaman dan cerita yang postif dapat menjadikan kita lebih baik.

Bila diingat balik masa mula-mula saya dapat tau yg saya positif tu memang la terkejut, tak percaya, kecewa dan banyak lagi la perasaan berputar-putar dalam jiwa ni. Saya rasa kawan-kawan pn tau macam mana perasaan tu sebab saya lalui apa yang kawan-kawan lalui. Biasalah mula-mula dapat tau sapa yang x terkejut. It is normal. Masa saya dapat tau dulu sebab saya buat medical check-up untuk sambung study. Bayangkanlah saya dapat tau keputusan tu malam sebelum saya pergi daftar untuk study. Malam tu perasaan excited dan happy untuk sambung blajar terus bertukar jadi kecewa dan hampa. Sebabkan keputusan malam tu saya cancel utk daftar diri sebab takut nanti orang akan tau saya PLHIV dan saya tak diterima utk masuk blajar. Tak cukup dengan tu, malam saya dapat tau tu juga lah mak dan ayah saya terpacul kat klinik yang saya amek result tu. Bila doktor tu tau mak n ayah saya ada kat luar bilik doktor, doktor tu panggil mereka masuk dan bagi tau yg saya positif HIV. Tak sempat dah nk sorok-sorok lagi.

Alhamdulillah diorg boleh terima tapi penerima diorg x la seratus peratus hanya 10% je kot. Macam2 persoalan dan andaian negatif yang diorg lemparkan kat saya yang buatkan saya stress. Maklumlah masa tu saya x tau apa2 pasal HIV n x tau kat sapa saya nk rujuk n ceritakan masalah saya. Kalau saya menangis pun saya menangis sorg2. Selama 1 bulan saya berseorangan tanpa ada sokongan daripada sapa2. Saya kuatkan semangat saya untuk cari tempat dan orang utk saya dapatkan sokongan. Mula2 organisasi yang saya hubungi ialah MAC. Salah sorang staff MAC yg pertama saya kenal ialah kak Norlela Mokhtar, wanita berjiwa kental. Kak Ella yg membawa saya mengenali dunia HIV dan kawan2 senasib yang sangat kental jiwa mereka. Saya masih ingat lagi masa first saya join program empowerment workshop yg MAC buat kat Radius Hotel. Kat situ lah saya jumpa dengan ramai perwira2 dan wirawati2 berjiwa kental. Di situ lah saya mengambil semangat dan inspirasi untuk saya jadi mcm mereka.

Saya buang semua gundah gulana dalam diri saya, buang sedikit demi sedikit perasaan negatif dan tetapkan matlamat dalam hidup saya. Saya bagi tau diri saya yang saya kena kuat untuk buktikan pada mak n ayah serta masyarakat kat luar tu yang PLHIV mampu berjaya. Dah tak ada masa dah untuk saya menangis berbulan2 sampai bertahun2, merintah yang x berkesudahan. Bagi saya, bila saya mati nanti saya x mati dengan sia2. Sekurang-kurangnya saya dapat balas jasa mak n ayah saya. Kalau kita merintih apa yang kita dapat? Apa pun x boleh.

Kalau boleh kawan2 yg baru diagnosed kat luar tu, cuba anda muhasabah diri selepas apa yang dah terjadi kat diri anda. Muhasabah bukan bermaksud menangis menyesali apa yg dah berlaku tapi muhasabah mencari jalan untuk memperbaiki apa yang telah kita rosakkan. Percayalah setiap orang jauh disudut hati mereka ada kekuatan. Kekuatan tu seperti tiram di dasar laut yang tersimpan jauh di dasar dan perlukan semangat dan jati diri untuk mendapatkannya. Merintih tu ibarat api dalam sekam yang lama-kelamaan akan membakar dan memusnahkan kita. Saya bukan nk kata saya hebat tapi cuma berkongsi kalau saya x kuatkan semangat saya, saya rasa saya bukan seperti sekarang. Siapa yang jumpa saya masa pertama kali saya join program tu mereka akan tau mcm mana sy masa mula2 dulu diam dan tak ceria. Tapi saya x biarkan benda tu lama2 sebab saya tau saya deserve happiness in my life. Kawan2 saya bukan tempat untuk saya meroyan tapi kawan2 saya adalh tempat saya mendapatkan inspirasi untuk menjadi lebih baik. Saya x suka meroyan lebih2 ni sebab it is useless to me.

4 ulasan:

  1. You are such a strong person. I am so proud of you.

    BalasPadam
  2. wah bagus lah awak.. saya suka tentang kekuatan yang awak sebut dan merintih.. benar!

    BalasPadam